Fotografie & communicatie | Gent - Brussel - Antwerpen
Daaromleesik-flyer.jpg

CASE: #daaromleesik - Bibliotheek De Krook

 

CASE: #daaromleesik - bibliotheek de Krook

Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent - www.dekrook.be

 

24831368_10155871758574780_5797806147254771906_o.jpg

De klant

Bibliotheek De Krook is de Gentse stadsbibiliotheek. Ze wil naast bibliotheek ook een cultureel knooppunt zijn waar iedere Gentenaar welkom is.


De challenge

De bibliotheek organiseerde het driedaags leesfestival #daaromleesik en wilde via haar social mediakanalen het festival aankondigen en mogelijke geïnteresseerden aanspreken. Tijdens het festival wilde Bibliotheek De Krook ook online doeltreffend communiceren over het event.

Het communicatieteam wilde zorgen dat hun content meer impact had. Zowel de berichten voor als tijdens het festival moesten zorgen voor meer inschrijvingen en bezoekers.

25352270_10155888106969780_4314505680347292771_o.jpg

RAAK

Het plan

Gedurende dire weken, in de aanloop naar het evenement, hielp ik het team met het creëren van een online communicatieplan dat op langere termijn effect had. Ik leerde hen content maken op Facebook, Instagram en Twitter die inhoudelijk en visueel zin deed krijgen om naar het festival te komen.

We bekeken het verschil tussen organische en gesponsorde posts en investeerden een beperkt advertentiebudget waar nodig.

Tijdens het weekend van het event deed het team live verslaggeving met o.a. Facebook Live interviews, Instagram Stories en tweets. Geïnteresseerden konden van thuis volgen en in conversatie gaan met Bibliotheek De Krook.


image2.jpeg

De techniek

Ik analyseerde de bestaande werkwijze van Bibliotheek De Krook en bekeek hoe minimale ingrepen een snel en blijvend resultaat konden geven.

Ik vertrok van de bestaande structuur en tools in het team en deed samen met hen aanpassingen om de werkwijze te optimaliseren. Aan de hand van voorbeelden en constante feedback pasten we bestaande contentplannen aan.


Het resultaat

Bibliotheek De Krook sprak na de aanpassingen een groter doelpubliek aan. Ze bereikten gemakkelijker mogelijk geïnteresseerden met meer relevante content en er was meer interactie tussen de bibliotheek en het doelpubliek. Het leesfestival kreeg heel het weekend een groot aantal bezoekers over de vloer die ook online meepraatten over het evenement.


Voordelen

Omdat we vertrokken van het materiaal en de tools dat het team al had, konden we snel resultaat boeken. Dankzij on-the-spot learning kon het team ook onmiddellijk nieuwe kennis toepassen op het project en zelf de impact ervaren.

Schermafbeelding 2018-03-05 om 22.08.36.png